dinsdag 30 oktober 2012

Texel (12-16 okt)

Van 12 tot 16 oktober was ik met de vogelwerkgroep van de NJN op herfstkamp op Texel. Alhoewel het weer wat tegenviel gedurende de periode hebben we een aantal leuke soorten gezien. Mijn persoonlijke hoogtepunt was er meteen in de eerste uren vogelen op zaterdag. Samen met Daan en excursiedeelnemers liep ik vanaf de Westerslag de duinen door richting de Jan Ayeslag. Er was mooie trek van mezen, lijsters vinken en gorzen en o.a. slechtvalk, grote gele kwik en beflijster waren kleine bonusjes totdat er vanuit het noorden een pieper aan kwam vliegen met een boompieper-achtig roepje. In deze tijd van het jaar linke soep dus we probeerden de vogel snel op te pikken. Dit lukte en toen de vogel met voor ons licht mee richting de duinrand vloog viel een egaal donker gekleurde rug en een duidelijke wenkbrauwstreep op. Dat leek wel een sibopi! Van een afstandje kon ik wat foto's maken toen de vogel in een vliertje ging zitten. Helaas verdween de vogel spoedig daarna en restten ons alleen nog de foto's. Deze waren van matige kwaliteit maar lieten thuis op de pc toch genoeg zien voor een zekere determinatie als Siberische boompieper!


Topplaten

De rest van zaterdag was lekker vogelen met bokje, blauwe kiekendief en een getwitchte kleine vliegenvanger. Zondag was het weer bijzonder slecht en zat ik het grootste deel van de dag binnen. Maandag werd een heerlijke dag met o.a. Vorkstaartmeeuw, Draaihals, Bladkoning en nogmaals de Kleine vliegenvanger. De klapper was nogmaals een Siberische boompieper, die eerder op de dag door Diederik Kok werd gevonden en zich tijdens de invallende schemering nog net een paar keer mooi liet zien bij de Koog.

1 opmerking:

Peter van de Beek zei

Leuke blog met mooie verhalen en fotos.Ik ben zelf een enthousiasty vogelaar en fotograaf en heb sinds kort ook een blog waar ik vogelfotros plaats en voorzie van een korte toelichting.
Ik vind het leuk m andere blogs te volgen en mij zo te laten inspireren.
Zou het leuk vinden als je ook eens op mijn blog keek.
www.vogelskijkenmetpeter.blogspot.nl