maandag 1 september 2008

Skulker-scoor

Na een melding van een sperwergrasmus in de tuintjes op Texel op vrijdag, besluit ik om zaterdag daar mijn geluk te gaan beproeven. Vlak voor Castricum stopt de trein plotseling. Toelichting van de conducteur: "dames en heren, we kunnen even niet verder rijden, omdat er een kangaroe op het spoor staat." Oke, dat is weer eens wat anders dan een rood sein. Buiten houden de agenten van maar liefst 10 politie-auto's zich met het beest bezig. Na een tijdje komt de kangaroe aan de goede kant van het hek en hipt langs de trein. Ik mis net mijn boot-aansluiting, waardoor ik uiteindelijk pas om 11 uur aankom op het eiland. Al vogelend fiets ik naar het noorden, maar het levert geen spectaculaire dingen op. In de tuintjes zie ik wat gekraagde roodstaarten, een grauwe vliegenvanger en een tuinfluiter. Even later komen er 2 andere vogelaars aan, met wie ik verder zoek naar de sperwergrasmus. Net ten zuiden van het weilandje ligt nog één interessant struweel, maar er lijken geen vogels te zitten. Plotseling vliegt er met een hard ratelend geluid een grotere zangvogel op. Hij gaat een paar tellen open en bloot in een dood struikje zitten en vliegt dan weer het struweel in om zich daarna niet meer te laten zien of horen. Gelukkig konden we in die paar tellen wel vaststellen dat het een sperwergrasmus (#298) was, gezien het grote formaat, de lange staart, de stevige lange snavel en de grijsbruine kleur van de bovendelen. Een 1e winter-vrouwtje gezien de afwezigheid van opvallende strepen. We zien nog wat bonte vliegenvangers en een blauwe kiekendief, waarna ik via het fietspad door de duinen terugrij richting de haven. Tevreden met de nieuwe soort, die ik overigens graag wat langer had willen zien, kom ik rond 21.30 weer thuis in Amersfoort

Zondag besloot ik gewoon lekker op de telpost te gaan staan. De zwaluwen vlogen wel leuk en aan het eind van de telling was er een leuke opleving van roofvogels met onder andere 5 bruine kiekendieven en 2 boomvalken. 's Ochtends vroeg vloog er al een wespendief langs. Voor de complete telling zie: http://www.trektellen.nl/trektelling.asp?telpost=275&land=1&site=0&taal=1

Geen opmerkingen: