maandag 25 augustus 2008

12-24 Augustus

Het is alweer weken geleden dat ik wat geplaatst heb. De dagen na de roze spreeuw zag/deed ik weinig. Een nieuwe poging op 10 augustus om breedbekstrandloper op de jaarlijst te zetten mislukte.

Op 12 augustus vertrok ik naar Terschelling, om daar tot 24 augustus op zomerkamp te zijn. Een nogal lange tijd dus en een goede mogelijkheid om leuke nieuwjaarssoorten te zien. De eerste dagen waren (afgezien van een hoop gave korstmossen ;)) saai.

17 augustus begon goed met een visarend en een strandplevier op de noordvaarder. Vervolgens kreeg ik een telefoontje van Jurriën met de mededeling dat hij een vaal stormvogeltje in beeld had. Ruben Vermeer en ik spoedden ons naar het duin in de hoop de vogel op te pikken. Even later kregen we een telefoontje dat er na het 'vaaltje' ook meerdere kleine jagers en een kleinste jager waren langsgevlogen! Het lukte ons een tijd lang niet ook maar iets leuks in beeld te krijgen; na een uur ontwaarde ik een grote jager aan de horizon. In ieder geval een nieuwjaarssoort. Nog een tijd later doken er 2 kleine jagers vlak voor ons op en een derde volgde snel. We vonden ook nog 2 zeekoeten in de branding, maar daar hield het dan ook mee op. Teleurgesteld, maar wel blij met de 2 nieuwjaarssoorten, keerden we terug naar het kampterrein.

De dag erna zat het halve kamp aan zee op de plek die de dag ervoor goede soorten had opgeleverd. De goede soorten bleven dit keer uit, maar 6 kleine jagers, een geoorde fuut, een dwergstern en flink wat jan-van-genten maakten het toch wel leuk.
's Avonds hebben we nog nachtvlinders gevangen, wat onder andere rood weeskind en kleine hagenheld opleverde; erg leuk!

Op de 19e wachtte een door de jnm ontdekte grauwe franjepoot ons op op de Noordvaarder. Later die dag zag ik een prachtige oevervegetatie van bijzondere miniplantjes: dwergzegge, dwergrus, dwergbloem, dwergvlas, draadgentiaan en oeverkruid; stuk voor stuk rode-lijstplanten.

Op de 21e vond de jaarlijkse big day plaats. Hoewel de verwachtingen niet echt hoog waren, ging ik er samen met mede-excursieleiders Ruben Vermeer en Rens de Boer vanaf 4.45 hard tegenaan. Voor het gezamelijke ontbijt om 8.00 wisten we al 52 soorten op de teller te krijgen, waaronder relatief leuke soorten als houtsnip, blauwborst en gekraagde roodstaart. Na het ontbijt gingen we vrolijk verder en hoewel we enige tijd opgehouden werden door regen, stoomden we rap door richting de 100 soorten. De 100e kwam in de vorm van een jan-van-gent. Vlak hierna vloog er opeens een stern door mijn beeld heen, die wel heel erg afweek van de andere langsvliegende sterns: dikke snavel, grijze bovenzijde, opvallende zwarte vleugelachterrand...lachstern! Hierna knalde er ook nog eens mijn eerste grauwe pijlstormvogel van het jaar naar oost, maar deze kon ik vanwege zijn grote snelheid niet aan de andere aanwezigen laten zien en telde daarom ook niet voor het totaal. Uiteindelijk kwamen we na nieuwe dagsoorten als fuut, brilduiker en havik rond 8 uur aan op het kampterrein met 107 soorten op de teller. Dit aantal bezorgde ons de overwinnning.

En toen draaide de wind...naar noordwest. Tijd om nu dus echt full-time aan zee te zitten. Op de 22e waaide het 's ochtends nog niet hard en er vloog dan ook niets behalve wat jan-van-genten. Rond 1 uur keilden er plotseling 3 bruinige slanke vogels met lichte buiken door mijn beeld heen, ruim ten oosten van 12 uur, maar dichtbij de kust. "3 pijlen! Naar links, net onder de horizon...het zijn vale!". Lichte paniek brak uit, maar omdat ik ze vroeg had opgepikt, kreeg uiteindelijk iedereen ze goed te zien. Deze waarneming was nog veel beter dan die bij Katwijk, omdat ik de vogels zag door een betere telescoop, met nog beter licht en zelfs nog iets dichterbij. De tekening in de oksels was dit keer goed te zien. Later konden ook mensen ten westen van ons de vogels oppikken. Na een uur besloten we in Oosterend iets te gaan eten. Nadat we hier ongeveer klaar waren, kregen we een telefoontje van Jurriën dat er in korte tijd al meerdere kleine jagers en grauwe pijlstormvogels langs paal 18 waren gevlogen. Uiteraard haastten we ons daarheen en konden in anderhalf uur tijd 13 grauwe pijlstormvogels, 16 kleine jagers, 1 grote jager, 1 geelpootmeeuw en verrassend genoeg 1 roodkeelduiker opschrijven. Erg leuk.

Zaterdag de 23e was de traditionele bonte dag, waarop de kampleiding normaliter de hele dag bezig is om eten te kopen en te maken voor de bonte avond. Omdat het zo ontzettend goede wind was besloten we om toch tot 12 uur aan zee te gaan zitten. Een kwartier nadat we ons op het duin settleden, kreeg ik ver ten oosten van de post een pijlstormvogel in beeld, waarvan de wittige buik en zwarte bovendelen meteen opvielen. Ik waarschuwde de anderen dat er waarschijnlijk een noordse pijl aankwam en ook zij kregen de vogel spoedig in beeld en samen konden we de vogel, inderdaad een noordse, op relatief korte afstand zien langsvliegen. Geweldig! Mijn eerste noordse sinds 2002! Daarna begonnen ook de jagers en grauwe pijlen weer te vliegen. Één van de langsvliegende pijlen kon als vale worden gedetermineerd, maar hij vloog stuk verder dan die van de dag ervoor. Dit betekende wel dat we in ongeveer een uur alle drie de pijlen zagen; echt gaaf!

Op de 24e was het kamp afgelopen. Nadat we het kampterrein hadden opgeruimd, zaten we om half 1 weer op de boot en vernamen dat de eerder ontdekte 1e-winter citroenkwikstaart nog aanwezig was in de ooijpolder. Het plan was snel gemaakt; direct door vanaf Harlingen. En zo kwam ik samen met een andere njn'er na een lange reis rond kwart voor 7 aan in de Ooijpolder, alwaar 1 vogelaar al anderhalf uur citroenkwik-loos aanwezig was. Rustig bekeek ik de kwikstaarten aan de rand van het schiereiland. Al na tien minuten kreeg ik een vogel in beeld met een vrijwel ongetekende borst en 2 dikke witte vleugelstrepen. Ik had de citroenkwik in beeld! We konden hierna de vogel onregelmatig maar goed bekijken en konden de andere kenmerken vaststellen: witte onderdekstaartveren en doorlopende wenkbrauwstreep. Zeer tevreden ging ik weer naar Amersfoort. 1 nieuwe soort en 4 nieuwjaarssoorten verder!

Stand van de jaarlijst: 297!

Geen opmerkingen: