dinsdag 6 oktober 2009

Snip

Afgelopen weekend was ik in Wijk aan Zee voor het Nazomerfeest van de NJN. Ik had niet veel tijd om te vogelen, maar ik kon een paar uur aan zee zitten wat wat kleine, middelste en grote jagers en 2 noordse stormvogels en 2 grauwe pijlen opleverde.
Op zondagmiddag besloot ik nog naar het Jan van de Bospad te gaan voor de grote grijze snip. Helaas had ik geen fiets bij me en moest ik lopen vanaf Almere-Oostvaarders: een leuk wandelingetje.
Op de uitkijkbult aangekomen, hoorde ik dat de snip al een uur eerder hoog was weggevlogen. Hij zou de rest van de middag niet meer terugkomen. Wel was het erg gezellig, omdat er een man of dertig zich op de bult verzamelde. De grote grijze snip vertoonde namelijk wat kenmerken die beter pasten op kleine grijze snip, wat een nieuwe soort voor Nederland zou zijn.
Tijdens het wachten op de snip kwamen wat leuke soorten voor het binneland/het jaargetijde langs: bosruiter, noordse stern, rosse grutto en zilverplevier. Verder lieten smelleken, slechtvalk, havik en een mooie groep lepelaars zich bekijken. Maar geen snip dus.
Op maandag krijg ik rond een uurtje of 12 een telefoontje van Pieter dat de snip weer gemeld is en dat hij er met de auto heengaat. Ik kan meerijden en die kans laat ik natuurlijk niet schieten.
Op de uitkijkbult aangekomen kunnen we gewoon aanschuiven. De snip is in het begin vrij inactief, maar gaat na een tijdje wat rondlopen. Hij zit mooi dichtbij en laat zich erg leuk bekijken. De vogel lijkt toch meer op een grote grijze dan op een kleine grijze vanwege de tekening op de tertials en dekveren en zal uiteindelijk denk ik wel als grote grijze aanvaard gaan worden. Het betreft de eerste juveniele vogel voor Nederland. Een mooie nieuwe soort voor mij!

Geen opmerkingen: