zaterdag 19 juli 2008

Hongarije

Elk jaar ga ik in de zomervakantie mee op 1 of meerdere kampen van de NJN. Half augustus zal ik 10 dagen op Terschelling zitten en hard op zoek gaan naar de eerste najaarsvogels, maar afgelopen 12 dagen kon ik eindelijk eens onder de jaarlijst-druk uitkomen en gunde ik mijzelf een kamp in Hongarije. Wat relaxed om eventjes niet aan die jaarlijst te denken en gewoon eens te gaan scoren in het buitenland.
We verbleven dichtbij de Neusiedlersee, dichtbij de grens met Oostenrijk. In de vrijwel directe omgeving van het kampterrein bevonden zich zoutmeertjes, moerasjes, slikken, bossen en mooie weilanden. Wat verder weg mooie moerasbossen, kalkheuvels, enorme rietvelden en de laatste populatie grote trappen in Oostenrijk.
Die grote trap was dan één van de doelsoorten van het kamp en was één van mijn vijf lifers. De andere nieuwe soorten waren: syrische bonte specht, sperwergrasmus, dwergaalscholver en zwartkoprietzanger. Vooral in die laatste soort heb ik erg veel tijd gestoken en ik was dan ook heel erg blij toen ik een vogel bovenin een rietstengel zag zitten.
Naast deze soorten wemelde het van de andere gave vogels; al met al zag ik zo'n 150 soorten. Andere leuke soorten waren woudaap, kwak, zwarte ooievaar, witwangstern, hop, bijeneter, zeearend, poelruiter, witoogeend, buidelmees, krekelzanger en enorme hoeveelheden aan kuifleeuwerikken, grauwe klauwieren en grauwe gorzen.
Ook leuk waren de grote aantallen libellen (waaronder grote pantserjuffer, bandheidelibel, zuidelijke heidelibel en witpuntoeverlibel) en dagvlinders (waaronder spiegeldikkopje, akkerparelmoervlinder, witbandzandoog en dwergblauwtje). Zoogdieren als siessel en bever maakten de scoorlijst compleet. Al die soorten in combinatie met geweldig weer, een prachtig landschap en een gezellige groep maakten dit kamp zeer geslaagd.


Bidsprinkhaan
Zuidelijke heidelibel
Zuidelijke glazenmaker
Beekoeverlibel
Boomkikker
Groene pad
Boomkikker



Nadat ik de vogelwaarnemingen van de afgelopen tijd heb gezien, kan ik alleen maar zeggen dat ik opgelucht ben. Behalve vale gier geen goede soorten gemist; het had veel erger kunnen zijn.
Morgen ga ik er weer tegenaan!

Geen opmerkingen: