dinsdag 29 juli 2008

2 keer IJmuiden

Zondag besloot ik naar ijmuiden te gaan om daar op zoek te gaan naar waterrietzangers. Ik kwam iets later dan ik wilde aan bij het Kennemermeer en het was al flink warm. Ik ging rustig alle rietranden en ruigtes rond het kennemermeer af, maar vond niets. Ook op de pier was het niet echt boeiend dus ik ging zonder iets nieuws terug naar huis.
Maandag werden er wel 2 waterrietzangers gepiept vanaf IJmuiden, maar... niet precies bij het Kennemermeer. Ik bleek zondag een geschiktere plek iets zuidelijker over het hoofd te hebben gezien.
Omdat ik de soort zo graag wilde zien, besloot ik tegen mijn 'ik trein alleen in het weekend, want dat is gratis'-principes in te gaan en dinsdagochtend zo vroeg mogelijk in IJmuiden te zijn. Rond kwart over 8 liep ik toen richting de goede plek. Er waren al wat vogelaars aanwezig, die de vogels zowel gezien als gehoord hadden. Ze hielden nu echter hun snavel. Dit duurde een tijd en de andere vogelaars vertrokken. Het begon te waaien en ik begon daarom een beetje nerveus te worden. Totdat ik in een iets noorderlijker stukje ging kijken; hier hoorde ik gelijk een verdacht 'tek'-roepje en even later een rateltje. Niet lang daarna riep een nieuw aangekomen vogelaar mij dat hij er één zag en kort daarna zagen we twee waterrietzangers in vlucht. Het duurde nog een tijdje, maar toen had ik er ook kort één vrij zittend, schitterend. Weer een nieuwe soort en een mooie toevoeging aan mijn levens- en uiteraard jaarlijst.
Het weer werd steeds slechter, dus ik ben na een kort bezoek aan de pier weer teruggegaan.

Geen opmerkingen: