donderdag 10 september 2009

Nederlands vogelen

Na IJsland volgde een NJN/JNM kamp op Vlieland. 10 dagen over het eiland rondgereden zonder veel te zien. Op de 22e vond ik een eerstejaars roodmus, die na een paar seconden helaas spoorloos verdween. Andere aardige vogels waren grauwe franjepoot, temminks strandlopers, kleine jagers en de gebruikelijke paapjes en dergelijke. Het viel behoorlijk tegen dus. Wel zagen we veel nachtvlinders, een soort of 75.
Een paar dagen na het kamp stond ik op mijn telpost bij Amersfoort. Er werden erg veel duinpiepers gemeld en ook ik had geluk. Een exemplaar vloog mooi tjilpend recht over mij heen. Mijn eerste duinpieper op de telpost!
De vrijdag daarna ga ik met Jurriën, Ruben en Tim naar westkapelle. 2 Noordse pijlen, een paar grote jagers en kleine jagers zijn hier na behoorlijk wat uren zitten de hoogtepunten. De dag erna ga ik met Jurriën naar de Maasmond. Het vliegt veel beter dan de dag ervoor en aan het eind van de dag hebben we 1 vale pijl, 2 noordse pijlen, 3 grauwe pijlen, 15 grote jagers, 5 kleine jagers, 1 prachtige adulte middelste jager, een rosse franjepoot, een roodhalsfuut, paarse strandlopers, dwergmeeuwen, dwergstern en aardig wat zwarte sterns.
Aankomend weekend heb ik een NJN-kampje bij de Maasvlakte, dat belooft wat!

Geen opmerkingen: