maandag 24 november 2008

Dagje lauwersoog

Omdat er voor zaterdag harde noorderwind was voorspeld, wilde ik graag naar Lauwersoog. Dit was goed te combineren met een weekendje bij mijn vriendin. Daarom pakte ik zaterdag op tijd de trein in Hoogeveen, zodat ik de eerste bus naar Lauwersoog kon halen. De vertrekt helaas pas om kwart over 10, zodat ik pas een uur later in lauwersoog kon zijn. Uiteindelijk nam ik rond half 12 plaats achter één van de kleine betonnen hokjes op de dijk.
Ik hoorde van een paar vogelaars dat er al wat rosse franjepoten waren langsgevlogen, maar dat het verder vrij rustig was.
Dit was ook het beeld wat ik had in het eerste half uur. Gelukkig werd de rust rond een uur of 12 prettig verstoord door een zwartig stuiterend vogeltje op een paar honderd meter uit de kust: eindelijk, eindelijk zag ik mijn eerste vaal stormvogeltje (345/312), meer dan 5 jaar nadat ik samen met een paar vrienden 15 km westelijker tegen het veel zeldzamere stormvogeltje was aangesukkeld. Als er schaamsoorten zouden bestaan, zou dit er één geweest zijn, maar goed... nu niet meer!
Nou goed, ik keek uiteraard verder, en tot ongeveer half 4 werd de daglijst leuk aangevuld met dingen als een mooie witbuikrotgans, een ruigpootbuizerd, 3 grote jagers, een grote zee-eend en wat toppers en roodkeelduikers.
Met de jaarsoorten schoot het niet echt op. Gelukkig kwam er toen opeens een noordse stormvogel (#313) door mijn beeld heen vliegen. Op een meter of 20 vloog deze vogel héél mooi langs, trappelde even met zijn poten in het water, maakte een rondje en vloog door. Waanzinnig! Hoewel dit niet een echt zeldzame soort is, zie ik ze eigenlijk nooit. Mijn laatsten waren in 2003, en dat waren 2 witte puntjes op een kilometer afstand zo ongeveer. Ik had de soort dus nog nooit echt mooi gezien en stond lekker te stuiteren.
Het werd daarna steeds kouder en donkerder, dus ik liep terug om nog even wat te eten in Schierzicht. Na een paar honderd meter kwam ik een groepje vogelaars tegen, die zojuist een bonte tapuit richting Schiermonnikoog hadden zien vliegen! De vogel was even daarvoor ook al even gezien, maar was toen al snel uit beeld verdwenen. Het kan zijn dat de tapuit ook langs mij is heengevlogen, maar ik heb in ieder geval niets gezien. Helaas, gelukkig kon ik het redelijk goed relativeren en was ik blij met mijn waarnemingen van 'vaaltje' en noordse stormvogel.
's Avonds zag ik nog een kerkuil in de buurt van Hoogeveen.

Geen opmerkingen: