zondag 2 november 2008

Valk der valken

Vrijdagmiddag bedacht ik, achteraf wel erg toevallig, dat ik dit jaar in alle provincies nieuwe soorten heb gezien, behalve in Groningen. Zaterdag bracht ik de dag samen met mijn vriendin door, vrijwel zonder vogels (klapekster, blauwe kiekendief) en ook zonder me zelf op de hoogte te stellen van de waarnemingen in de rest van Nederland.
Het was dus ook even schrikken toen er op zondagochtend diverse meldingen van een giervalk op de Dutch bird alerts stonden. De vogel bevond zich in de Carel Coenraadpolder en was zondagochtend rond 8 uur al weer gezien, maar daarna verdwenen. Ik besloot het erop te wagen en ging vanaf Hoogeveen met de trein naar Groningen en vervolgens naar Delfzijl. Rond 11.15 verscheen het bericht dat de vogel weer gevonden was, op de vogellijn. Met goede moed fietste ik vanaf Delfzijl, nogal bepakt, tegen de wind in richting het oosten. Door de wind duurde het even, maar rond een uur of half 2 bereikte ik het fietspad onderaan de dijk vanaf waar en waarop de vogel regelmatig gezien werd. Ik wist de plek niet helemaal precies en fietste rustig door.
Al gauw merkte ik wat vogelaars in het weiland op; ik keek even om me heen en zag toen, op één van de palen op de dijk, een enorme valk zitten! Uiteraard gelijk afgestapt en de vogel vanaf ca. 75 meter bekeken. Het was hem! Een waanzinnig gave vogel! De giervalk vloog regelmatig op, waarbij hij zich in directe vergelijking met buizerds (net zo groot!) geweldig liet bekijken. Ik heb behoorlijk wat brakke bewijsplaatjes gemaakt en terwijl ik dat deed, hoorde ik de roepjes van een groepje langsvliegende fraters (#309).




Op de terugweg reed ik relaxt langs de dijk terug. In de Breebaartpolder zag ik nog meerdere bonte kraaien en flink veel steltjes. Het was erg aangenaam weer geworden en ik genoot van de waarneming van de giervalk en de vele andere soorten langs de dijk. Terug in Delfzijl was ik doodop, maar wel erg tevreden. In Groningen heb ik vervolgens mijn energievoorraad aangevuld met wat snacks en ben ik weer afgereisd naar Wageningen. Wellicht de moeilijkste twitch van het jaar, maar het was de moeite meer dan waard. Absoluut één van de toppers van 2008 voor mij.

1 opmerking:

Unknown zei

mooi om je blogs te lezen:)

Gideon Vreeman