maandag 9 juni 2008

Hoe een rustige dag in het (waddenzee-)water valt, ook wel Texel part 2 genoemd

Na een lange verdiende nachtrust word ik zondag rond 9 uur wakker. Ik bel wat met rené en maak de afspraak om 's avonds de krekelzanger van het Dijkgatbos en de kleinst waterhoenders van Tienhoven een bezoekje te brengen. Eindelijk een rustig dagje denk ik... en dan kijk ik op de dba-
alert site. Kleine klapekster... "Shit, daar moet ik heen!" Ik bel de vogellijn en hoor bij de semafoonmeldingen "atlasblok 09 "-nogwat... "Shit, dat is toch niet Texel, he!?!" Een blik in de atlas: het is Texel. Zou ik gaan? Op het waarneming.nl forum schreeuwt Jan van der Laan dat iedereen die de vogel nog niet in Nederland heeft moet gaan. "Oke, ik ga al, ik ga al", denk ik. Als ik naar het station fiets vraag ik me voor de eerste keer dit jaar echt af waar ik mee bezig ben. Iets meer dan 3 uur later weet ik het weer heel erg goed! Wat een waanzinnig mooie vogel zit daar op een struikje op het Groote Vlak, zo ongeveer tussen de strandgangers. Het is absoluut de moeite waard. Even later kan ik Thijs Udo feliciteren met zijn 300e soort.

Het vervolg van de dag

Mijn afspraak met René stond nog steeds. Ook jurriën en Tim gaan mee en om half 8 treffen we we elkaar op station Breukelen. De planning: kansloos naar IJmuiden gaan voor roodmus, daarna met een krap tijdsschema naar de krekelzanger om af te sluiten bij Tienhoven. Tegen alle verwachtingen in blijkt IJmuiden niet kansloos. Als we in de zuid-oosthoek van het kennermermeer rondlopen klinkt vier keer achter elkaar het overbekende, maar door mij nog nooit gehoorde "wiedjoe-wiedjoe" van een roodmus. Voor ons alle vier een nieuwe soort! Na wat gekissebis over of we al dan niet naar Den Oever gaan (Jurriën en ik kunnen Tim en René overtuigen), trapt René de auto flink op zijn staart en rond tien uur rijden we het dijkgatbos in. Hier aangekomen horen we geen krekelzanger. Tim heeft zin om zijn vriendin te bellen (of andersom, weet niet precies); in ieder geval loopt hij een stuk weg van de groep en schreeuwt na een minuut opeens heel hard naar ons toe. Tijd om te rennen! En ja hoor, daar klinkt de bekende naaimachine! Zowaar mijn derde nieuwe soort van de dag, ongelovelijk. Het is de eerste keer sinds herfst 2003 dat ik 3 nieuwe soorten op een dag scoor. We sluiten af in Tienhoven, waar René en Jurriën hun eerste kleinst waterhoen horen.
Het was een topdag!
Stand van de jaarlijst: 284

Geen opmerkingen: