maandag 30 juni 2008

Kansloos 'zeetrektellen' en nog maar een 'retourtje' Keeg

Zaterdag leek er op het eerste gezicht weinig te doen te zijn wat betreft vogels. Het weer was niet echt aanlokkelijk om ergens fanatiek te gaan vogelen en het was de avond ervoor vrij laat geworden op een examenfeestje van een vriendin, dus ik besloot het rustig aan te doen en mee te gaan met een lokale NJN-excursie. We vonden een prachtige vegetatie op een voedselarm heideterreintje, met o.a. zeldzame planten als blauwe knoop, spaanse ruiter, bruine en witte snavelbies, kleine zonnedauw, moeraswolfsklauw, gevlekte orchis, klein warkruid, kleine leeuwenklauw, dwergviltkruid en mosbloempje. Ik belde de vogellijn en hoorde dat de amerikaanse goudplevier nog ter plaatse was in de Keeg, maar dat er verder eigenlijk niets aan de hand was. Ik ging weer naar huis en zette rond half 4 de computer aan en zag dat de amerikaanse goudplevier werd omgetoverd in een aziatische! "Nu gaan? Nee, ik ben er te lui/moe voor, hij zit er morgen vast nog steeds en de determinatie is toch nog niet helemaal rond".
Ik besloot om zondag eerst te proberen wat zeevogels te zien bij Scheveningen en daarna naar de het noorden af te reizen voor een bezoek aan de Ezumakeeg. Onderdeel A van dit plan mislukte compleet; er vloog niets (aalscholvers, visdiefjes, 3 regenwulpen en meeuwen) en toen ik na een uur nog steeds geen jan-van-gent had gezien vertrok ik gedesillusioneerd richting het station en liet mij al slapende naar Groningen rijden. Hier aangekomen maakte ik gebruik van de 'geweldige aansluiting' (regelrechte ramp) naar Buitenpost en vanaf daar fietste ik naar de Keeg alwaar de Aziatische goudplevier en 2 grauwe franjepoten mij opwachtten. Gezien dus, en mooi ook! De verschillen tussen Aziatische en Amerikaanse goudplevieren zijn subtiel en alleen te zien als de vogel echt dichtbij zit. Dat deed deze vogel dan ook en zo kon ik zien dat de vogel een korte handpenprojectie had, hetgeen in combinatie met wat vage kleedkenmerken diagnostisch is voor Aziatische goudplevier. Absoluut tevreden vertrok ik weer naar Amersfoort en daarna naar wageningen.
Door het karige treinvervoer op zondagochtend maakte ik vandaag een prachtige treintour door Nederland: Amersfoort-Amsterdam-Den-Haag-Groningen-Buitenpost-Groningen-Amersfoort-Wageningen...Zo kom je nog eens ergens. Jaarlijst: 287

Geen opmerkingen: