maandag 6 oktober 2008

Matige weken

Wederom een tijd geleden dat ik wat heb geschreven. De afgelopen weken waren wat betreft vogels niet echt bijzonder. Een nieuwe impuls in mijn sociaal leven heeft ervoor gezorgd dat ik iets minder met vogels bezig kan zijn dan ik eigenlijk zou willen, maar aangezien het wel erg leuk is zijn mijn prioriteiten een klein beetje verschoven naar het sociale gebeuren. Uiteraard vogel ik als het kan nog steeds volop alleen zat het de afgelopen tijd ook niet echt mee. Op zondag 21 september, een dag met oostenwind, bracht ik samen met Thijs Udo de hele dag door op de noordpunt van Texel. Ondanks dat het 'theoretisch goed' was en we echt ons best deden , kwamen we niet verder dan de algemenere soorten als paapjes, bonte vliegenvangers, kleine barmsijzen en tapuiten. Frustrerend was het absoluut.
Ik miste de eerste 2 bladkoninkjes rond Wageningen en ook de echt goede dagen aan zee waren niet aan mij besteed; ik ben immers praktisch elke dag verplicht om naar practica te gaan. Het weekend van Deception Tours 1 had ik in Amersfoort een NJN-symposium en kon dus ook toen niet vogelen.
Afgelopen vrijdag besloot ik 's middags Scheveningen nog even aan te doen. Van half 4 tot 7 heb ik over zee gekeken. Dit leverde 10 kleine, 9 grote en 5 middelste jagers op, alsmede zeekoet, roodkeelduiker en slechtvalk. Niet slecht dus, maar niets nieuws. De soort, of eigenlijk het 'soortje' dat ik vandaag toch echt wel eens op mijn jaarlijst wilde zetten kwam gelukkig gewoon naar de pretpier vliegen, zodat ik er niet voor naar de havenhoofden hoefde te gaan. Oeverpieper (#301)...
Zaterdag heb ik in het kader van World Birdwatch geteld op mijn telpost bij Amersfoort. Aantallen vielen niet tegen, maar qua soorten was het vrij saai. De 7 grote gele kwikken en de 6 kleine barmsijzen waren dagrecords, maar daar hield het verder wel mee op.
Volledige telling: http://www.trektellen.nl/trektelling.asp?telpost=275&land=1&site=0&taal=1
Zondag was het weer zo slecht dat naar buiten gaan überhaupt geen goed plan was.

Geen opmerkingen: