donderdag 28 januari 2010

Hit and Run Nijmegen

Dinsdag besloot ik, omdat het zo mooi zonnig weer was, in de middag een paar uur in en rond Nijmegen te gaan vogelen. Ik wilde graag de soorten europese kanarie, kortsnavelboomkruiper, roodhalsgans en dwerggans zien, maar had maar een paar uur voordat het donker zou zijn. Enig tempo was dus wel een vereiste.
Ik begon uiteraard bij de europese kanaries, die bijzonder dichtbij het station zitten. Slechts een paar minuten fietsen. De vogels verblijven op een bouwterreintje dichtbij het centrum en fourageren hier op de grond tussen de bijvoet. Een paar minuten na aankomst lieten ze zich al bijzonder mooi bekijken. Af en toe vlogen ze even een boom in en lieten zelfs even hun zang horen.



Na hier een tijdje gestaan te hebben, fietste ik snel door richting Berg en Dal, waar ik wandelingtje maakte door het prachtige Wylerberg gebied. Hier was bijzonder veel gehak van spechten te horen, maar het lukte me vanwege de hoge dichtheid van bomen maar zelden om er één in beeld te krijgen. Een middelste bonte specht kon ik niet vinden, wel hoorde ik een kleine bonte specht roepen. Toen ik na mijn rondje weer terug was bij mijn fiets, begon er gelukkig wel een kortsnavelboomkruiper te roepen.

Het was al rond half 5 toen ik de Ooijpolder in reed, na een mooie afdaling door het bos. Vlakbij Persingen zat een grote groep ganzen. Hier kon ik helaas niet één van de twee begeerde soorten tussen vinden, maar een paar kilometer verderop was het wel raak. Een roodhalsgans liet zich kort zien tussen de brandjes en de kollen.

De schemer begon hierna snel in te vallen en de kou nam nog meer toe; deze omstandigheden maakten het zoeken naar de dwerggans in de grote groep kollen waar hij waarschijnlijk wel tussen zat dusdanig moeilijk dat ik het na niet al te lange tijd maar opgaf. Die komt dit jaar nog wel een andere keer...

Een heerlijk middagje buiten dus.

Geen opmerkingen: