dinsdag 12 januari 2010

Regio vogelen

Gisteren de Blauwe kamer weer eens bezocht. Afgezien van de verschrikkelijke Hollandse muziek die ze draaiden bij één van de druk beschaatste plassen, was het bijzonder rustig wat betreft mensen en bijzonder druk wat betreft vogels. Grote groepen lijsters zwermden door het gebied. Maar liefst 3 blauwe kieken vlogen achter elkaar aan, en in één van de struikjes vond ik een prachtige klapekster. Ook trof ik de steenuil aan op zijn oude vertrouwde plek, waar ik hem al ruim een jaar niet had gezien.
Langs de Grebbeberg de ransuilen helaas niet gevonden, maar wel 3 nonnetjes en wat andere eenden.
Vervolgens langs de Grift het binnenveld ingereden. Hier bleek een voor deze regio uniek grote groep ganzen te zitten, zo'n 1200 rietganzen en ongeveer net zoveel kollen. Vooral de rietganzen vond ik spectaculair. Van andere vogelaars hoorde ik dat er ook taigarietganzen en kleine rietganzen tussen zaten. De kleine waren toen al niet meer te vinden, maar ik zag nog wel een taigarietgans voor in de groep zitten. Een leuke regiosoort!
Verder in het binnenveld de nodige witgatjes, watersnippen en wat groepen kleine zwanen.

Geen opmerkingen: