dinsdag 5 januari 2010

Troep en Pallassen

Nadat er gisteren bekend werd gemaakt dat er een baltimoretroepiaal rondhangt in het woonwijkje Ouddorp in Alkmaar, schoten veel vogelaars behoorlijk in de stress. Er werd dezelfde middag gezocht, maar niets gevonden. Tot 3 uur 's middags bleef ik binnen zitten, wachtend op de piep... maar die kwam niet.
Dan toch maar vogelen in de omgeving; koud maar heerlijk. Blauwe kieken in de uiterwaarden en langs de Telefoonweg, boomleeuweriken, een grote groep veldleeuweriken en een raaf waren het resultaat van een fietstochtje van een paar uur.

Vanochtend zou ik mijn eerste college van de periode hebben. De wekker stond op 9 uur, ging, en werd weer uitgezet. Een paar dromen verder (om 10.50) werd ik wakker gebeld door Tim: "Hij is gepiept, weet jij meer". "Ehm, nee nog niet, ik ga er achteraan". Ik bel Pieter " Ik ben over 10 minuten op de plek, maar Reinoud is nog in Wageningen". Reinoud: "Ja, ik rij nog in Wageningen, waar ben jij? Dijkgraaf? Ik ben er over 2 minuten! Ga maar naar beneden". Zonder ontbijt, maar met camera en verrekijker snel ik me naar beneden. Lucas en Maarten-Pieter worden nog opgehaald en vervolgens knallen we naar Alkmaar. Daar aangekomen is het één grote ijsbaan, wat een beetje tricky is als even later iedereen begint te rennen omdat de vogel weer gevonden is. Even later kan ik aansluiten bij de menigte in een smal steegje en voor het eerst in mijn leven naar een amerikaanse zangvogel kijken. Het meenemen van de camera wordt beloond met leuke platen.







Nadat we Lucas en Maarten-Pieter hebben afgezet, rijden we nog even naar Hilversum om op zoek te gaan naar de Pallas' boszangers. Het zoeken duurt even, maar dan worden we ook wel beloond met schitterende beelden van 2 pallasjes in de sneeuw. Het bewijsplaatje doet de waarneming niet veel eer aan... Een ongelofelijk gaaf begin van 2010!



Geen opmerkingen: