donderdag 17 januari 2008

Tot nu toe

Uiteraard heb ik de afgelopen weken al regelmatig gevogeld. Ik begon op 1 januari nabij mijn ouderlijke woonplaats Amersfoort bij een nogal tamme roodkeelduiker om vervolgens de grote kruisbekken van de Treek terug te vinden enkele honderden meters van de bij het grote publiek bekende drinkplasjes. Deze dag leverde verder niet echt iets noemenswaardigs op.
Op 2 januari moest ik voornamelijk dingen regelen voor mijn huidige kamer in wageningen. Dit gaf me gelegenheid om de Blauwe Kamer te bezoeken. Helaas was het gebied vrij leeg; 2 waterpiepers waren de leukste waarneming. Gelukkig zaten onderaan de grebbenberg nog wel een aantal schitterende ransuilen die zich mooi lieten bekijken.
Op 3 januari moest het toen echt gaan gebeuren; samen met 4 andere NJN' ers ging ik vogelen in Noord-Holland. We begonnen bij Bergen aan Zee om nogmaals grote kruisbekken te zien en hiervoor maakten we een mooie wandeling door de duinen. Bij de Pirola-vallei werd al snel een klapekster gevonden. Ook de grote kruisbekken waren aanwezig op hun gebruikelijke stek en lieten zich zeer mooi bekijken in een kale eik.
We vervolgden onze weg naar de Putten, waar we op zoek gingen naar dwergganzen. Op één of andere manier lukte het ons echt niet om deze vogels te vinden dus enigszins teleurgesteld, maar gelukkig wel met de nodige nieuwjaarssoorten (o.a. kemphaan, blauwe kiekendief en steenloper) reden we richting Castricum. Hier was sinds november (maar pas gemeld op 1 januari) een kortteenleeuwerik , een nieuwe soort voor mij, aanwezig. Toen wij aankwamen bij de plek was de vogel al enige tijd uit beeld, maar gelukkig kwam hij/zij na een minuut of 20 aanvliegen om zich vervolgens heel goed te laten bekijken. Op deze plek waren ook enkele wilde zwanen aanwezig, die zich ook erg mooi lieten horen en bekijken.
Een bezoek aan castricum is uiteraard niet compleet zonder het kijken naar de (op dit moment zeer discutabele) grote tafeleend. Zoals gewoonlijk zat hij met de kop in de veren. Gelukkig zagen en hoorden we ook hier nog een aantal nieuwjaarssoorten waaronder waterral, grote gele kwikstaart en havik. Helaas was de witoogeend niet aanwezig op het hoefijzermeer.

De 2 weken daarna verliepen een stuk rustiger. Op de ochtend van 12 januari zag ik de nog altijd aanwezige waterspreeuw bij Rozendaal. Helaas was ik op zondag 13 januari op de verkeerde plek naar een gors aan het zoeken, want terwijl ik (zelfs zonder resultaat) naar de dwerggors bij katwijk aan het zoeken was, werd er 10 kilometer van mijn kamer een heuze witkopgors ontdekt ten noorden van renkum. Zoekacties op maandag leverden niets op behalve nieuwjaarssoorten in de vorm van geelgors en zwarte specht.

Uiteraard heb ik ook nog veel andere algemene soorten gezien de afgelopen weken. De teller staat op dit moment op 106. Complete overzicht staat op http://www.waarneming.nl/ onder het kopje 'topspotters soorten' en dan 2008.

Aankomend weekend ga ik het hele weekend vogelen in het lauwersmeer en dat gaat hopelijk weer een hoop soorten opleveren.

Geen opmerkingen: