zondag 27 januari 2008

Weinig productief

Dit weekend had ik een drukke planning. Zaterdag moest ik het één en het ander in Amersfoort doen en zondag ging ik in Meyendel een mossen- en korstmossenexcursie leiden. Uiteraard stonden ook de nodige vogeluren op de planning.
Zaterdagochtend bracht ik door in verschillende gebieden rond Amersfoort: landgoed Den Treek (bekend van de grote kruisbekken), landgoed stoutenburg en natuurontwikkelingsgebied bloeidaal. Het was heel aardig weer en ik ging met goede hoop op zoek naar bosvogels in Den Treek. Ik hoopte vooral op kleine bonte specht, houtsnip en overwinterende barmsijzen. Geen één van deze soorten lukte. Wel zag ik paar groepjes kruisbekken, ijsvogel, vuurgoudhaan en een roodborsttapuit.
Vervolgens ging ik op zoek naar steenuil op landgoed stoutenburg. Helaas had ook deze vogel er vanochtend geen zin in.
En ook in bloeidaal zat het niet echt mee, hoewel grote zilverreiger nog een nieuwe soort voor mij in dit gebied (toch wel mijn ‘local patch’) was.
Maar goed, dit waren uiteraard allemaal overkomelijke dingen. Vervelender was dat ik de kans op het zien van de kleine burgemeester in Amsterdam iets te hoog had ingeschat. Toen ik daar ’s middags stond, zag ik vrij snel in dat de kans op een goede afloop nogal nihil was; overal meeuwen, maar allemaal in de lucht en in alle richtingen vliegend. Een jaarlijst-technisch gezien nogal rotte zaterdag dus.
Zondag was ik van plan met de excursie eerst een wandeling in meyendel te maken om vervolgens Lentevreugd te bezoeken en daarna nogmaals een poging te doen om de dwerggors te zien.
Meyendel was zoals altijd prachtig, maar qua vogels was het niet bijzonder. Wel vonden we leuke mossen zoals grijze bisschopsmuts, gewoon viltsterrenmos en vals rendiermos.
Lentevreugd leverde (wel met meer moeite dan normaal) eindelijk weer een nieuwjaarssoort op: bokje. Even later hoorde ik ook eindelijk mijn eerste kneu van het jaar, dus ik was in ieder geval twee soortjes verder. Ondertussen had Bram Ubels mij gebeld dat hij de dwerggors had gevonden: goed nieuws, maar gelukkig juichte ik niet te vroeg.
Één keer hoorde ik op de bekende plek een tikje waar waarschijnlijk de dwerggors achter zat, maar verder liet de vogel zich niet zien of horen: balen dus. Het werd wel een beetje goed gemaakt door de derde nieuwjaarssoort van de dag, boomleeuwerik.
Tja, al met al kan ik niet stellen dat het echt goed gaat met mijn jaarlijst. Ondertussen heb ik 127 soorten gezien; niet echt slecht natuurlijk, maar of ik op deze manier de 300 ga halen, betwijfel ik.

Geen opmerkingen: