dinsdag 29 januari 2008

Spanning in de Blauwe kamer

Zondag werd er melding gemaakt van een mogelijke taigarietgans langs de grebbedijk bij wageningen. De beschrijving die er bij stond was vrij goed, dus reden genoeg om er even te gaan kijken. Helaas zaten er alleen maar grauwe ganzen en kolganzen, maar ik had nog wel even de tijd en ben daarom maar weer eens de blauwe kamer in gelopen.

Het was zoals gewoonlijk vrij saai, maar toen ik langs het pad naar de vogelhut liep zag en hoorde ik behoorlijk wat zangvogeltjes, waaronder drie boomkruipers. Één van de boomkruipers viel gelijk op door zijn zeer witte onderzijde en langgerekte wenkbrauwstreep. Hij/zij riep ook nog eens stukken hoger dan de andere twee boomkruipers, dus de gedachte aan een taigaboomkruiper kwam bij mij op. De tien minuten daarna heb ik de vogel lange tijd goed kunnen bekijken, waarbij de vele witte vlekjes op de rug opvielen en ook de afwezigheid van witte handpentoppen. De bekende verschoven 'traptrede' dacht ik ook te zien, maar dat blijft erg moeilijk te beoordelen bij zo'n bewegelijk vogeltje. Ook de achternagel is natuurlijk moeilijk te beoordelen.

Na een vrij lange discussie op waarneming.nl lijkt het het verstandigst om de waarneming niet als 100% zeker te zetten, jammer natuurlijk, maar zo hou ik in ieder geval een schone lijst...

Ik hoop vandaag weer even te kunnen zoeken.

Geen opmerkingen: