maandag 4 februari 2008

A nice day in the OVP

Mijn 19e verjaardag, afgelopen zaterdag, verliep rustig wat vogels betreft. Ik ben wel even buiten geweest op zoek naar steenuilen, maar ben na mijn 2e mislukte poging in Stoutenburg maar weer snel terug naar huis gegaan; het was iets te koud buiten.
Zondag ben ik met mijn ouders, vriendin en een vriend met de auto naar de Oostvaardersplassen geweest. Eindelijk weer eens genoten van het luxe auto-vogelen.
We begonnen zoals gebruikelijk in delta Schuitenbeek, waar zoals inmiddels ook gebruikelijk, een adult pontische meeuw op een strandje zat.
Vervolgens snel naar de OVP gereden, waar we eerst een bezoekje brachten aan de Reigersplas, waar zich al een paar dagen een kokardezaagbek, waarschijnlijk dezelfde als die van Harderbroek, bevond. De vogel liet zich op een vrij grote afstand, goed zien.
Daarna uiteraard eerst naar de grote praambult gereden. Hier zat een groep van 300 toendrarietganzen; dat zie je in deze omstreken toch niet zo vaak. Verder vlogen er meerdere blauwe kiekendieven en zat er een slechtvalk. Uiteraard ook de nodige grote zilverreigers en wilde zwanen.
Toen ik even mijn scoop op het zuid-westen richtte, kwam er een adulte zeearend prachtig mijn beeld in vliegen, om vervolgens weer hard het bos in te duiken, waardoor de rest van de vogelaars hem/haar niet zag.
De kleine praambult was een stuk minder boeiend. Een vos was hier nog wel het leukst. Langs de praamweg zat een prachtige klapekster, die zich bijzonder goed liet zien. Wonderlijk genoeg was de ruigpootbuizerd helaas niet zichtbaar.
Vervolgens zijn we richting de hut 'de zeearend' gelopen. Op 1 van de plasjes langs het pad zat tot onze verbazing een vrouwtje krooneend. Weer een leuke nieuwjaarsoort. Langs het pad helaas geen kleine bonte specht, maar vanuit de hut zagen we wel een raaf.
Tenslotte hebben we het Jan van de Boschpad bezocht. Op het ijsselmeer zaten een paar toppers tussen de groepen duikeenden.
Bij het Jan van de Boschpad zelf zaten een enorme groep grote zaagbekken, 3 zwarte ruiters, kemphanen enzovoort. Boven het riet vlogen 2 bruine en 2 blauwe kiekendieven. Al met al een mooie dag met 7 nieuwjaarsoorten. In totaal zit ik nu op 137 soorten in 2008.

Geen opmerkingen: