dinsdag 26 februari 2008

Nog een uil!

Afgelopen zaterdag gingen een aantal heldhaftige vogelaars op zoek naar uilen in de bossen van Drenthe. Één van de teams vond zowaar een roepend mannetje ruigpootuil in één van de bossen nabij Schoonloo. Deze soort is sinds 1999 niet meer in Nederland gehoord en uiteraard wilden veel vogelaars de vogels horen. Met Staatsbosbeheer werd er een afspraak gemaakt dat de vogelaars zondagavond onder strenge controle mochten gaan luisteren.
Omdat ik zondag nog ziek was en ik de dag erop een tentamen zou hebben, ben ik zondagavond maar niet op pad gegaan.
Maandag kwam in de loop van de ochtend het bericht dat maandagavond de laatste mogelijkheid zou zijn om het bos 's avonds te betreden zonder een boete te riskeren. Via waarneming.nl kreeg ik een lift aangeboden van Pieter-Geert Gelderblom (waarvoor veel dank!) en na mijn tentamen kon ik samen met Paul Hoekstra in de auto stappen op weg naar Drenthe. De reis liep vrij voorspoedig en om 18.20 kwamen we aan bij de plek.
In de schemer stonden tientallen mensen vrijwel geruisloos gespannen te wachten. De uil was vanaf 6 uur al gehoord maar hield al een tijdje zijn snavel.
Rond half 7 klonken in de verte zacht maar duidelijk een aantal reeksen poe-poe-poe klanken. Gaaf!
Daarna werd het weer stil en op het geluid van een enkele bosuil en wat overvliegende eenden bleef het stil. Om 8 uur vertrokken we niet compleet voldaan, maar zeker wel tevreden richting Wageningen.
Hoewel het zeker niet mijn mooiste ervaring van het waarnemen van een zeldzame soort was, was het in ieder geval wel de apartste. Het feit dat er zoveel mensen vrijwel stil in een bos kunnen staan, vond ik erg gaaf.
Wat zal de volgende uil zijn??

Geen opmerkingen: