donderdag 7 februari 2008

Revanche op de waalkade

Eindelijk! Vandaag was het eindelijk weer eens fatsoenlijk weer. Gelukkig had ik 's middags geen college, dus ik kon er weer even op uit. Eerst ben ik met een studiegenoot in de Blauwe Kamer geweest. Er waren best wat vogels, maar weinig opmerkelijks. Een groepje toendrarietganzen en een al lekker hard zingende grote lijster waren de leukste waarnemingen. Onderaan de Grebbenberg hebben we nog even gezocht naar ransuilen, maar niet gevonden.

Daarna ben ik in mijn eentje verder gegaan naar Tiel. Toen ik aankwam op de waalkade was het duidelijk: weinig meeuwen...daar moest wat aan gedaan worden. Ik kocht snel een brood en een paar minuten later stond ik totaal omringd door krijsende kok- en stormmeeuwen. Maar de ringsnavel was weer eens niet te zien.

Ik voerde nog een tijdje door en liep de kade een stukje af richting het Westen. In mijn ooghoek zag ik opeens een wat dikkere meeuw op een lantaarnpaal staan. Het zal toch niet...jawel! Prachtig ringetje om de snavel, gele iris, lichte mantel. Een minuut later was hij weer weg. Opgelucht en blij verliet ik de kade weer. Nadat ik thuis gegeten had ging ik nog even op zoek naar de afgelopen dagen gemelde steenuilen. De plek waar ze gemeld waren, ligt slechts 5 minuten fietsen van mijn flat af en direct nadat ik aankwam op de plek, begonnen 2 steenuilen tegen elkaar in te roepen. Prachtig geluid. Ik bleef een paar minuten luisteren en keerde nog meer voldaan dan ik al was terug naar mijn flat.


mooi weer in de blauwe kamer

Geen opmerkingen: