dinsdag 18 maart 2008

1 zwaluw maakt nog geen goede dag + de herkansing

Zondag werd er een Amerikaanse smient ontdekt net ten noorden van de Lek, nabij Wijk bij Duurstede. Maandagochtend werd de eend gemeld net ten zuiden van de Lek. Ik besloot er gelijk heen te fietsen. Dit viel nog niet mee; het waaide behoorlijk wat. Ik was niet de enige aanwezige op de dijk. Boven mij dwarrelde opeens een boerenzwaluw! Geweldig, het eerste boertje van het jaar maakt me altijd erg blij.
Toen ik aankwam op de plek van de amerikaanse smient zag ik al snel meerdere groepjes smienten. Hoe goed ik ook zocht, ik kon hem niet vinden. Teleurgesteld ging ik weer naar wageningen.
Ik wilde deze eend niet missen en nadat hij vanmiddag weer werd gemeld ben ik opnieuw naar de plek gereden. Weer vond ik een grote groep smienten. Eerst leek de eend er weer niet tussen te zitten, maar plotseling plonsde er een eend met een groene oorstreek en een creme-witte voorkruin in mijn beeld: bingo! De amerikaanse smient liet zich daarna prachtig bekijken en liet al wapperend met zijn vleugels nog even de diagnostische witte oksels zien. Dit was een nieuwe soort voor mij, dus het was extra genieten.
Zeer tevreden fietste ik terug naar Wageningen. Aantal jaarlijstsoorten tot nu toe: 171

Geen opmerkingen: