dinsdag 25 maart 2008

Het betere werk

2e paasdag kreeg ik van Ruben en Jorrit Vlot het aanbod om mee te gaan vogelen in de buurt van Sliedrecht. Absolute doelsoort was uiteraard de blauwvleugeltaling, die nog steeds in de buurt van Alblasserdam aanwezig was. Toen we op de plek kwamen waar de vogel regelmatig werd gezien, zagen we eerst alleen maar kuifeenden. Toen ik de kant afscande, kreeg ik de blauwvleugeltaling opeens in beeld. De eend liet zich uitstekend bekijken op zo'n 20 meter afstand. Eerst sliep hij vooral, maar later werd hij actiever en zwom mooi heen en weer en klapperde zelfs een paar keer met zijn vleugels, waardoor het blauw op de vleugels mooi te zien was. Nadat we uitgebreid genoten hadden van de vogel, gingen we verder. Na een zoektocht naar een eerder gemelde koereiger, zonder resultaat, reden we de Biesbosch in. Ruben en Jorrit kennen dit gebied erg goed en we reden langs de verschillende goede plekken. Bij de eerste stop op een plek waar vaak cetti's zanger zingt, fourageerde een blauwborst op de grond tussen de struiken.
In de Spieringpolder zagen we een groepje zomertalingen, wat mij betreft een nog mooiere soort dan de blauwvleugeltaling, en even verderop een geoorde fuut. Hierna begon het flink te sneeuwen en we reden door naar de beste plek voor cetti's zanger in de regio. Tijdens een fikse sneeuwbui liet de vogel één keer zijn explosieve zang horen; gaaf!
Hierna ben ik weer richting Amersfoort gegaan. Veel dank aan Ruben en Jorrit voor deze gave ochtend vogelen.

Vandaag (dinsdag) had ik net genoeg tijd om een bezoek te brengen aan de Bennekomse hooilanden. Van een vogelaar hoorde ik dat er een vrouwtje rouwkwikstaart aanwezig was op één van de weilanden langs het kanaal. Ondertussen naderde een enorme bui vanuit het noorden. Snel scande ik de aanwezige kwikstaarten af en zag na een tijdje een prachtig vrouwtje rouwkwikstaart door mijn beeld lopen. Snel weer op de fiets gesprongen in de hoop aan de bui te ontkomen. Dit lukte niet; een kwartier lang kreeg ik hagel over me heen. Ach ja, wat maakt het uit, de rouwkwikstaart maakt een hoop goed.

Stand van de jaarlijst: 179 soorten; het schiet op.

Geen opmerkingen: