donderdag 27 maart 2008

Terugkomst van het voorjaar

Na de periode van kou werd het vandaag weer 'gewoon' 10 graden, een verademing wat mij betreft. Vanmiddag ben ik even mijn nieuwe macrolens uit gaan proberen onderaan de grebbeberg. Macrofotografie is bepaald niet makkelijk, omdat je met een groot diafragma weinig scherptediepte krijgt en dus ook snel hetgene wat je scherp wil hebben niet scherp wordt. De eerste acceptabele probeerseltjes staan onderaan. Tijdens het fotograferen van de vingerhelmbloem hoorde ik voor het eerst dit jaar de snelle melodieuze zang van de zwartkop. Toen ik weer terugreed naar Wageningen zag ik een fladderend stipje boven de blauwe kamer hangen. Het bleek een oeverzwaluw te zijn; nog een nieuwjaarssoort.


Gewoon sterrenmos mnium hornum


Vingerhelmbloem corydalis solida

Geen opmerkingen: