maandag 31 maart 2008

Mooie soorten

Een overzichtje van de afgelopen dagen: vrijdag, zaterdag en zondag.
Omdat ik vrijdag nogmaals wilde fotograferen onderaan de Grebbeberg, reed ik langs het valleikanaal richting de blauwe kamer. Vlak voor de Grebbeberg zag ik 3 grote vogels boven het bos vliegen, af en toe zeilend. Mijn hart begon wat sneller te kloppen; "het zullen toch geen...", kijker erop: hele lange nekken en poten, grijze bovendelen...Kraanvogels! De vogels flapten snel richting het oosten. Totaal in extase sms'te ik paul hoekstra, die ze later ook nog kon zien vliegen vanuit onze flatafdeling.
Daarna heb ik nog wat (betere) foto's gemaakt van de soorten die ik de dag ervoor ook al had
gefotografeerd.


Zaterdagochtend besloot ik even te gaan trektellen op mijn trektelpost bij Amersfoort. Sinds ik in wageningen woon, kan ik hier veel minder tellen, wat natuurlijk erg jammer is. Onderweg naar de telpost hoorde ik een fitis zingen. Er vlogen nogal weinig vogels over; leuk was de eerste slobeend voor de telpost. Ook erg leuk was de ter plaatse zingende klapekster!
Na de telling had ik een NJN-excursie van afdeling Amersfoort. We zijn met de auto wezen vissen vangen in verschillende stromen ten zuiden van Amersfoort. Dit was erg leuk, naast gewone soorten zoals baars, driedoornige stekelbaars en tiendoornige stekelbaars, zagen we zilt, riviergrondel, kleine modderkruipers en verschillende bermpjes.
Zondag ben ik met wat andere njn-ers naar de Sallandse heuvelrug geweest voor een bezoek aan de enige korhoenders van Nederland. Toen we aankwamen op de fameuze plek in het prachtige heidegebied zagen we al snel 2 vrouwtjes korhoen. Even later vonden we op een baltsplekje een aantal schitterende hanen. Deze waren vol in gevecht en lieten zich waanzinnig mooi bekijken.
Na dit spektakel hebben we een tijd over de heide gelopen en wat mossen en planten gefotografeerd. Daarvan hieronder nog wat resultaten.

bruin bekermos

grijs kronkelsteeltje


Zandhaarmos

In de loop van de middag werd het meer bewolkt en begon het te regenen. Toen zijn we teruggegaan. Bij Apeldoorn heeft Tim de boer ons nog één van de gave gebieden rond apeldoorna laten zien. Dit was een bos, waar wat beekjes doorheen liepen. In één van de beekjes zagen we 3 beekprikken, een zeldzame vissensoort.
Verder stond hier veel paarbladig goudveil en even verderop vonden we het beekmijtertje, een zeldzaam paddestoeltje dat op in het water gevallen bladeren leeft.
beekmijtertje

paarbladig goudveil
Al met al waren dit een paar mooie dagen met mooie soorten. Jaarlijst tot nu toe: 184




Geen opmerkingen: