dinsdag 11 maart 2008

Wisselend succes

Afgelopen zaterdag had ik met Bram Ubels afgesproken om te gaan vogelen rond nijmegen. Absolute doelsoort van vandaag was uiteraard middelste bonte specht. Rond half 9 stonden we al in het welbekende bos in Berg en Dal. Bij de ingang van het bos hoorden we direct een kortsnavelboomkruiper zingen. Toen we in het dalletje stonden hoorden we gelijk de gaai-achtige geluiden van een middelste bonte specht.
Langs het beekje dat door het dal loopt, vond ik behoorlijk wat paarbladig goudveil, een bijzonder plantje dat alleen op plekken met bronwater voorkomt. Ook sommige bosanemonen bloeiden alweer.
We struinden het bos verder af, maar hoorden geen mibo's meer. Toen we een rondje hadden gelopen, kwamen we wat andere vogelaars tegen en terwijl we stonden te luisteren naar de kortsnavelboomkruiper streek er voor ons een kleine bonte specht neer; schitterend! Even later hoorden we vanaf de overkant van het dal nog een kleine bonte specht. We besloten op de fiets verder te gaan en kwamen zowaar 3 baltsende kleine bonte spechten. Een spectaculair gezicht dat ik nooit eerder had gezien. De spechtjes vlogen constant achter elkaar aan en strekten daarbij constant hun vleugels op een aparte manier. Uiteindelijk hoorden we nog een 6e kleine bonte specht.
Op weg naar de Ooijpolder ging de telefoon...Jorrit Vlot belde dat de blauwvleugeltaling weer was gevonden nabij Nieuw-Lekkerland. Even dacht ik dat ik er het best gelijk heen kon gaan, maar goed, de kans dat hij bleef zitten leek wel aardig groot te zijn, dus ik besloot te blijven.
Bij de Oude Waal zagen we vrij snel de al enkele maanden aanwezige kleine rietgans. In de erlecomse waard vond Bram een gekleurringde meeuw; het bleek een 2e winter pontische meeuw te zijn, waarschijnlijk een beest dat al eerder was opgemerkt, met een ring uit Wit-Rusland.
Tenslotte gingen we naar de Millingerwaard. Hier zag ik eindelijk mijn eerste witgatjes van het jaar. Verder bleef het rustig. Tevreden ging ik richting Amersfoort.
Op zondag stond ik al vroeg op om met goede hoop richting Nieuw-Lekkerland te gaan. Toen ik na een lange busreis aankwam bij de vogelhut, hoorde ik dat de vogel de hele ochtend nog niet was gezien. Toch was er hoop dat de vogel tevoorschijn zou komen. De uren gingen voorbij, maar het gebeurde niet. Na zo'n 3 uur in de regen te hebben gestaan hield ik het voor gezien. Ik slaagde er nog in om mijn bus te missen waardoor ik ook niet meer ergens anders kon gaan vogelen. Tja, dit soort dingen horen er nou eenmaal bij...de blauwvleugeltaling komt nog wel een keer.

Geen opmerkingen: