donderdag 17 april 2008

Door de 200 heen

Eigenlijk heb ik momenteel geen tijd om te vogelen, maar vanochtend moest ik gewoon gaan trektellen. Om 8 uur kwam ik in de Blauwe Kamer, waar Dick Groenendijk al een uurtje zat te tellen. Er vlogen wat graspiepers, meer dan de weken ervoor en ter plaatse zat een grasmus te zingen; de eerste van het jaar. Na een tijdje hoorde ik eindelijk weer eens het bekende 'tuut-tuut-tuut' van een groenpootruiter, die stroomopwaarts over de lek vloog. Even later zagen we ook nog 10 groenpootruiters ter plaatse aan de rand van één van de grote plassen in de Blauwe kamer.
De trek viel steeds stiller, maar gelukkig kwam er vanuit het westen opeens een fraai visdiefje aanzetten, mijn 200e jaarsoort!
Daarna werd het nog stiller, met af en toe een opleving en een beginnende roofvogeltrek met wat buizerden en sperwers. En toen vloog er opeens een mannetje beflijster vlak langs ons, die ook nog eens dichtbij in een struikje ging zitten, waar hij zich mooi liet bekijken. Hij liet een paar keer de kenmerkende 'tak'-roep horen en vloog toen verder.
Daarna was het hopen op een leukere roofvogelsoort, maar die kwam helaas niet. Maar absoluut geen vervelende ochtend en een fijne ophoging van mijn jaarlijst naar 201 soorten!

Geen opmerkingen: