zondag 6 april 2008

Just keep birding

Een overzichtje van de afgelopen dagen

Donderdag: eindelijk zag ik de bennekomse hooilanden mijn eerste kleine plevieren van het jaar.

Vrijdag: na een rustige ochtend ging in met de trein en de fiets op weg naar de Lobberdense waard, een stuk ten zuiden van Arnhem. Hier bevindt zich al een tijdje een ijsduiker. Toen ik daar aankwam had ik de duiker gelijk in beeld en kon ik hem erg mooi bekijken. Na een tijdje klonk opeens een bubbelende roep van de plas; de ijsduiker was aan het roepen! Geweldig geluid en een mooi uitstapje.

een record digiscoop-foto van de ijsduiker

Zaterdag was het weer nogal slecht, maar 's middags klaarde het op. Toen maar even naar den Treek geweest, waar ik mijn eerste boompiepers en gekraagde roodstaart van het jaar hoorde.

Zondag moest ik een vogelexcursie leiden in Venlo, om precies te zijn bij het Zwart water. De excursie zelf leverde niet veel leuks op, maar erna had ik nog tijd over om zelf te gaan vogelen. Uiteraard pikte ik het befaamde Tradeport West mee, één van de laatste strongholds van kuifleeuwerikken in Nederland. Ik kreeg vrijwel gelijk een prachtige leeuwerik in beeld, toen ik de grote parkeerplaats opliep.
Na even genoten te hebben van deze vogel fietste ik verder naar het noorden, op weg naar goede plekken voor Europese kanarie. Onderweg hoorde ik er plotseling één naast mij zingen, en daarna nog één. Toen ik goed keek zag ik de ijzeren randen van een grote volière boven de heg uitsteken...Jammer.
Een paar kilometer verderop, maar nog steeds een behoorlijk stuk van de 'echte' plek af was het dan toch raak. Vanuit de top van een grote loofboom klonk het energieke gekwetter van een europese kanarie.

Trade-port West, één van de laatste bolwerken van kuifleeuwerikken in Nederland

Een goed weekend dus; stand van de jaarlijst: 191

Geen opmerkingen: