zondag 20 april 2008

Knallen op Kamperhoek

Al een paar dagen geleden had ik het plan bedacht om vandaag naar trektelpost Kamperhoek te gaan. Dit omdat hier al een week een vrouwtje ringsnaveleend ter plaatse zat en ik deze soort toch erg graag wilde zien. Daarbij komt uiteraard ook nog dat Kamperhoek met de juiste wind een zeer goede telpost is. En dat laatste was vandaag te merken!

We (Anneke de Jong, Sven bergraat en ik) vertrokken vrij laat, half 9, uit Amersfoort en arriveerden rond half 10 bij het Ketelbos. Hier vonden we direct het vrouwtje ringsnaveleend op het voorste plasje. Iets in mij slaakte een zucht van opluchtinng; eindelijk! 2 keer heb ik deze soort gedipt in Eijsden en nu dan toch, ik was er erg blij mee.
Daarna gingen we snel door naar de telpost. Vlak voordat we uitstapten zag ik dat de aanwezige tellers aan het kijken waren naar een roofvogel en zag ik ook dat die roofvogel er niet echt normaal uitzag. Snel uitstappen en nogmaals kijken, 'een zwarte wouw!' Een veelbelovend begin. We hoorden van de tellers dat er 5 minuten daarvoor al 2 lachsterns waren langsgetrokken, dus dat was een beetje balen, maar goed.
Over de dijk vlogen bijna constant groepjes graspiepers, dit nam in de loop van de morgen dusdanig toe dat er kwartiertotalen van maar liefst 8300 graspiepers genoteerd konden worden. Het was een topdag qua aantallen graspiepers en dit was ook prachtig om te zien. Een uurtje na aankomst werd er een reuzenstern ontdekt, die op vrij grote afstand langsvloog, maar wel goed te zien was. Even later passeerde een visarend vlak over ons heen. Tussendoor vloog er regelmatig een smelleken langs en één keer konden we één van de overvliegende gele kwikken determineren als noordse kwikstaart. Ook trokken er wat beflijsters langs.
In de middag liep het aantal graspiepers nog verder op en ook de roofvogels gingen beter vliegen. Zo passeerde er nog een visarend en ook een boomvalk. Vrij kort daarna zag ik mijn eerste gierzwaluwen en zwarte sterns van het jaar. Ook begonnen er opeens wat zwartkopmeeuwen langs te trekken, waar we er in korte tijd 9 van zagen.
Helaas konden we niet de hele middag blijven en om half 3 vertrokken we dan ook. Ondertussen waren er toen al 80.000 graspiepers geteld, een ongelovelijk aantal.
Op de telpost hoorden we dat er een poelruiter aanwezig was in harderbroek; dit gebied lag op de route terug naar huis! Uiteraard zijn we hier langsgereden en na een tijdje zoeken zagen we de poelruiter en als bonus ook nog een bosruiter.
Een absolute topdag, en een goede zaak voor mijn jaarlijst: 212!

Geen opmerkingen: