maandag 19 mei 2008

Doldwaze dagen!

Na een qua vogels rustige week begon mijn weekend op vrijdagavond met een prettige hoofdpijn veroorzaakt door een snoeihard zingende Noordse nachtegaal bij het Voornes duin; geweldig! Jurriën van deijk had me persoonlijk naar de plek begeleid en daar hebben we zo'n 50 minuten staan luisteren naar de gave zang van deze soort; mijn eerste in Nederland.
Omdat het allemaal niet echt lekker te bereiken is met het openbaar vervoer kwam ik pas om 2 uur 's nachts thuis in Amersfoort.
Ik besloot even uit te slapen, maar werd al vrij vroeg wakker. Op zich was er niet heel veel te doen in Nederland; voor zondag stond een bezoek aan Vlieland gepland en vandaag besloot ik op zoek te gaan naar buidelmees en witvleugelstern in de omgeving van Zwolle. Samen met René Janssen ging in vanaf station zwolle naar de buidelmees-plek. Na enige tijd hoorden we de vogel een paar keer roepen, maar we konden hem niet vinden. Niet echt een fraaie waarneming, maar... horen is scoren!
En toen naar de witvleugelstern. Onderweg hoorden we dat er een Amerikaanse goudplevier was ontdekt in de Prunjepolder (Zeeland) en ik sms'te Alwin Borhem, die in het Lauwersmeer e.o. aan het vogelen was met de vraag of ik hij naar die goudplevier ging. Nadat wij bij cellemuiden waren aangekomen en de witvleugelstern waanzinnig mooi hadden kunnen bekijken, belde hij op en zei dat hij snel uit Groningen wilde vertrekken richting de Prunjepolder. Hij wilde ons wel oppikken in Zwolle, dus daar zijn wij ook snel weer heengefietst. Onderweg belde ik mijn ouders...mijn vader "He, nu heb ik te veel Bami gekocht! Nou ja, ik kan je toch niet tegenhouden" Ze beginnen het te leren :P Vlak nadat wij bij het station van Zwolle waren aangekomen, kwam Alwin al aangereden en met flinke snelheid reden we opgelaten, maar ook enigszins gestresst, naar het zuiden. De reis ging snel en rond kwart voor 7 kregen we de prachtige plevier in beeld; wat een fraaie vogel! Voor ons alle drie een nieuwe soort. Uiterst tevreden reden we naar Amsterdam, waar ik op de trein stapte richting Amersfoort. In plaats van de enigszins geplande 17.00 kwam ik om 21.00 thuis, uiteraard hartelijk ontvangen door mijn ouders :). Enorm veel dank aan Alwin!
En op zondag was het plan om naar Vlieland te gaan. Zaterdagavond waren Tim de Boer en Jurriën van Deijk al naar amersfoort gekomen, zodat we de ochtend erop in alle vroegte konden worden opgepikt door (dezelfde) René en Thijs de Kruijf. Al snel merkten we dat de auto het niet echt goed deed en ter hoogte van Zwolle konden we nog maar 80 rijden. De wegenwacht kwam een kijkje nemen, maar kon alleen wat extra olie in de motor gooien. Het hielp niet echt en we legden ons erbij neer dat we Vlieland niet gingen bereiken (een goede keuze, waarschijnlijk). Even verderop klonk er opeens een luide knal, gevolgd door een nu wel toenemende snelheid en een enorme hoop herrie en wat onaangename geuren. De uitlaat was geknald!

Foto: tim de boer


Foto: rené janssen
Dit weerhield ons er niet van om te gaan vogelen en we koersden naar Diependal, befaamd om zijn roodhalsfuten. Deze zagen we daar ook gelijk; een nieuwjaarssoort voor mij. Ook zagen we een wilde zwaan en een roerdomp. Een langsvliegende valk bleek een roodpootvalk te zijn, maar echt mooi liet hij zich niet zien. De echte aantallen van deze soort kregen we te zien in voor mij wederom het fochtelooërveen. Vandaag zaten er minstens 20 en het was weer een genot om deze schitterende valkjes te zien. We kregen te horen dat een slangenarend zich ophield boven het Aekingerzand, en na totaal fout te zijn gereden (wat wel 2 wespendieven opleverde), kwamen we hier aan. Na een poosje kregen we de vogel in beeld, maar hij vloog nogal ver. De arend wilde niet dichterbij komen, dus we zijn weggegaan en richting het Bargerveen gereden. Hier aangekomen vonden we vrijwel gelijk wat aardbeivlinders, die ik, met dank aan Tim voor het uitlenen van zijn camera (was de mijne vergeten) nog heb gefotografeerd. Op en boven de veenplassen zagen we geoorde futen, dwergmeeuwen, zwarte sterns en nog 4 roodpootvalken, die zich erg mooi lieten zien. We hebben nog een poging gedaan om grauwe klauwieren te vinden, maar dit is niet gelukt. We zijn daarna richting Amersfoort gereden, maar onderweg maakten we nog een prachtige stop bij het Kootwijkerzand, alwaar 5 morinelplevieren zich schitterend en dan ook echt schitterend lieten zien; wat een mooie vogels.


Aardbeivlinder

Maanwaterjuffer

In Amersfoort kreeg ik het bericht dat er een reuzenzwartkopmeeuw in Zeeuws-Vlaanderen was gevonden..."Nee toch", dacht ik, "niet zo'n mega nu, en zo ver weg". Even later kreeg ik weer een berichtje met de mededeling dat het waarschijnlijk een foute determinatie was. Ik kwam met de schrik vrij... In Wageningen gekomen was ik echt doodop; ik hoop dat het eventjes een weekje rustig wordt aan het vogelfront, want 10 uur slaap in een heel weekend is niet ideaal.
Een geweldig weekend met 2 nieuwe soorten en 5 nieuwjaarssoorten. Stand van de jaarlijst: 271!

Geen opmerkingen: