zaterdag 31 mei 2008

Middagtrip naar het verre zuiden

Hmm, momenteel twee vale gieren ter plaatse in Nederland, één in Zeeland en één in Zuid-limburg. Dat zie ik donderdagavond; ik besluit na mijn tentamen op vrijdagochtend naar Zuid-Limburg te gaan, zodat ik dan ook gelijk de orpheusspotvogel kan meepikken. Een ietwat ambitieus plan op de vrijdagmiddag. Pas na vieren kom ik (samen met heel veel pinkpop-gangers) in Heerlen aan en hier fiets ik snel naar Rimburg (dit is echt de verste uithoek waar ik dit jaar ben geweest, ik fietste bijna Duitsland binnen; ik remde op tijd ;)). Ik kom aan op de goede plek en het is vrij snel duidelijk: de gier zit er niet. Even later concluderen ook Sjoerd Radstaak en co. dat en we zetten een zoekactie in. Deze is negatief, dus ik besluit maar snel naar het Gerendal te gaan. Hier kom ik Thomas van der Es tegen en even later komen ook Sjoerd en co. aan. We kloten wat aan met een raar zingend ongedetermineerd vogeltje en een bosrietzanger en lopen dan naar de 'echte' plek, waar we de orpheusspotvogel in luttele seconden vinden. Hij laat zich af en toe redelijk horen. Leuk. Het is echter al laat, maar om nou alleen voor een orpheusspotvogel dit eind te hebben gereisd, vind ik ook niet zo'n goed plan, dus ik fiets nog even het gerendal in en scoor met mijn verrekijker (daar heb je hem immers voor) diverse gave orchideeënsoorten op de kalkgraslanden. Hoogtepunten zijn soldaatjes en purperorchissen. Als ik terugfiets naar de trein hoor ik nog een europese kanarie.
Het kon beter, maar het was absoluut de moeite waard; hoewel het om 1 uur 's nachts thuiskomen er wel voor zorgde dat ik de volgende dag weinig anders kon doen dan tennis kijken en naar mijn ouders reizen. Zondag weer een dag; dan naar Friesland!
Stand van de jaarlijst: 277

Geen opmerkingen: