vrijdag 23 mei 2008

Nog een sprokkelsoort

Woensdagavond reed ik weer eens een avond-rondje rond wageningen met wederom hoop op porseleinhoen. Vlak achter mijn flat zat een kwartel keihard te roepen in een graanveldje, erg leuk, want die had ik dit jaar nog niet echt bevredigend waargenomen.
In de Bennekomse hooilanden was het stil en ook in de bovenpolder en blauwe kamer geen porseleinhoen.
Donderdag bezocht ik met een omweg via de Sysselt de Jezuïetenwaai bij Groessen. In de Sysselt zaten 2 raven gedurende lange tijd boven mij in de bomen prachtig te roepen. Erg leuk om van dichtbij te zien en te horen. Ook zongen er meerdere fluiters. Onderweg zag ik boven Arnhem 2 slechtvalken vliegen; die schijnen daar ergens in een kerktoren te broeden. Na wat omwegen belandde ik in de Jezuïetenwaai. Vrijwel gelijk hoorde ik een grote karekiet zingen en na het rietland in gelopen te zijn kon ik hem ook erg fraai bekijken. Uit het riet klonk af en toe het gehoemp van een roerdomp en om mij heen vlogen constant zwarte sterns. Gaaf gebied dus en weer een nieuwjaarssoort erbij!

273... ik had nooit verwacht dat ik eind mei al zoveel soorten zou hebben gezien. De gewone soorten beginnen nu ook wel echt op te raken. Alleen porseleinhoen is een nog enigszins normale voorjaarssoort te noemen. In de zomer en het najaar zijn er nog wel wat nieuwe algemene soorten te zien, zoals kleine en grote jager, oeverpieper, alk, zeekoet en strandleeuwerik. De huiskraai is een soort die ik het hele jaar nog kan 'doen' (dat mag je bij deze soort wel zeggen geloof ik) Maar ik zal het dus de komende tijd vooral van de zeldzamere soorten moeten hebben. Morgen naar zuid-limburg voor in de eerste plaats zeldzame vlindersoorten, maar zeker ook voor de orpheusspotvogel!

Geen opmerkingen: