dinsdag 6 mei 2008

A Birders Paradise

Breskens 30/4/08 – 5/5/08

Kwak 2
Koereiger 1
Purperreiger 8
Ooievaar 12
Kraanvogel 2
Grote zee-eend 1
Casarca 1
Visarend 4
Rode wouw 4
Zwarte wouw 12
Grauwe kiekendief 3
Smelleken 20
Roodpootvalk 1
Gestreepte strandloper 1
Temminks strandloper 3
Krombekstrandloper 17
Strandplevier 2
Morinelplevier 1
Lachstern 1
Middelste jager 1
Zomertortel 80
Velduil 2
Kerkuil 1
Draaihals 1
Bijeneter 7
Boerenzwaluw 25.000
Gierzwaluw 12.000
Roodstuitzwaluw 4
Kortteenleeuwerik 1
Duinpieper 6
Graszanger 2
Cetti’s zanger 4
Wielewaal 6
Pestvogel 1
Europese kanarie 5
Ortolaan 1
Grauwe gors 2

No more need to be said… year-list 2008: 256

Wat sappige toelichtingen en illustratieve record-shots zullen nog wel volgen.
© Tim de boer, Breskens 3-5-2008

Update!
Mooier dan alle verwachtingen was het, met een ongelovelijke lijst soorten zoals je hier boven kunt zien.

Nou goed, een paar hoogtepunten, maar eigenlijk was de hele week één groot hoogtepunt en was het met 168 soorten in 6 dagen vogelen de meest soort-productieve week van mijn leven tot nu toe.
Om maar te beginnen met het absolute hoogtepunt, op 30 april. Het was een dag die goed begon, met 2 zwarte wouwen en een draaihals ter plaatse (ik had de hoop op de laatste soort voor dit voorjaar al opgegeven). Daarna ging het regenen, en reden we met de auto wat rondjes in zeeuws-vlaanderen. Het leverde niks op, totdat we bij de braakman aankwamen, waar na enige tijd zoeken en het bekijken van strandplevieren opeens het harde 'tjilp'-geluid van een duinpieper mijn hart sneller deed kloppen. Wat een gave waarneming, maar wat ik nog niet wist, is dat ik er nog 5 meer te zien zou krijgen. Daarna vonden we zowaar de gestreepte strandloper terug en mijn dag was goed.
Maar hij was nog niet begonnen! Het weer klaarde op, we reden terug naar de telpost en de 8e uil van het jaar, de velduil, liet zich waanzinnig bekijken :), gaaf dus! Een derde zwarte wouw vloog langs en een grauwe kiekendief maakte het feest completer. Mijn 8e visarend van het jaar vloog over... en toen, om 14.57 kwam de legendarische brul van thijs fijen: 'Roodstuit!'. En daar vloog die, boven de horizon, dichtbij, mooi licht, waanzinnig! Nieuwe soort voor mij en alle aanwezigen in totale euforie: geweldig!
Dat was de enige nieuwe soort voor mij deze week, maar de overige soorten spreken uiteraard tot de verbeelding! Wat een bizarre reeks waarnemingen! Wie heeft er (behalve de aanwezigen op zondag) nou ooit een bijeneter, een pestvogel en een middelste jager op één dag gezien?
En wat een mooie soorten ook! Op 5 mei bijeneters vlak langs de telpost! Kortteenleeuwerik als saai, bruin maar zeldzaam beest recht over en een lachstern die zich bijna te mooi liet zien rustig over het weiland naar Oost. De dag ervoor liet mijn 4e ortolaan voor Nederland zich kort horen en zien, maar dit was echt zo'n soort waar ik niet op durfde te hopen! Kwakken doemden totaal vanuit het niets op op 1 mei en 5 mei. De wouwen bleven maar vliegen, met op 3 mei 6 zwarte en een rode! Mijn meest overtuigende roodpootvalk tot nu toe vloog ver maar mooi langs op de 4e. Op 4 mei besloten er nog maar 3 roodstuitzwaluwen mijn verrekijkerbeeld te passeren, zodat ik een redelijke overdosis van deze soort kreeg. Mijn vrienden Tim de Boer en Tim hofmeester ontdekten op 2 mei een waanzinnig mooie koereiger in de Blikken, alsof er al niet genoeg overvloog...

Het was allemaal te veel en te mooi en nogmaals: als je die lijst ziet... no more need to be said

Wat record-shots van Jurriën van Deijk, waarvoor veel dank!

één van de 5 duinpiepers over de post.
De roodstuit van 30 april


één van de grauwe kieken, een spannend beest!


Een pracht van een koereiger
één van de bijeneters van 5 mei

1 opmerking:

Jurriën van Deijk zei

strakke plaatjes ;)

leuk verhaaltje ook zo:D