dinsdag 13 mei 2008

Vogelen in de hitte

Op vrijdagmiddag vertrok ik naar het lauwersmeer. Ik verbleef zowaar op een JNM-kamp, wat mij als vrij overtuigd NJN'er alsnog erg goed beviel. Op zaterdag reden we tegen de klok in om het lauwersmeer heen. Boven de zoutkamperplaat pikten we een visarend op en bij de zoute kwel trok een slanke kiekendief hoog over ons heen. Enigszins frustrerend was het wel dat we de kiekendief niet op naam konden brengen, omdat hij simpelweg te hoog vloog. Ondertussen hadden we een telefoontje gekregen dat er 2 grauwe franjepoten in de ezumakeeg zaten, dus ik kon in ieder geval uitkijken naar deze niewjaarssoort. In de Bantpolder zagen we 2 enorme groepen noordse kwikstaarten met een gezamelijke grootte van 450 exemplaren. Waanzinnig!
In de 'Keeg' kregen we gelijk de grauwe franjepoten te zien. Voor de hut dribbelden veel temminks strandlopers, leuke soort om van dichtbij te zien. Ook hier zagen we een visarend.
'S avonds hoorde ik bij de camping een snor zingen.
Zondagochtend werden we wakker met de zang van wielewalen. Toen ik over de camping liep hoor de ik opeens een luid 'Kwak!'. Ik keek omhoog en een adulte kwak kwam in prachtig licht luid en veelvuldig roepend recht over mij heen! Wat waanzinnig gaaf. Om half 9 kreeg ik het bericht te horen dat er op Vlieland (lekker onbereikbaar) een alpenheggenmus was ontdekt. Tja, wat moet je dan. De eerste manier om het eiland te bereik was om de boot van kwart voor 2 te nemen. In dat geval zouden we precies 45 minuten hebben om naar de bewuste plek te fietsen, de vogel te zien en weer terug op de laatste boot van de dag te komen. Niet echt relaxt dus.
We besloten eerst wel voor deze optie te gaan; we konden eerst nog even gaan vogelen en besloten de vogelroute bij de Pomp te lopen. Bijna aan het einde vond Daniël Paalvast een prachtige grauwe klauwier; hier was ik erg blij mee, een prachtige nieuwjaarssoort.
Even later werd de alpenheggenmus gepiept, maar even later hoorden we dat de vogel zich moeilijk liet zien en lange tijd uit beeld was. We besloten toen om de dag erop te gaan. Maar aan het einde van de dag was de vogel al lang niet meer gezien, dus we cancelden het plan.
Maandag begonnen we vroeg en fietsten naar de trektelpost aan de Kustweg. Helaas vloog er niet veel, maar ter plaatse zong wel een spotvogel. Een melding van een poelruiter deed ons weer terugrijden naar het Jaap Deensgat, maar de vogel was niet meer ter plaatse. Hier hoorden we dat de alpenheggenmus weer was gevonden. We hadden dus moeten gaan... Nu was er nauwelijks een mogelijkheid meer om op Vlieland te komen.
's Middags kon ik met een jnm'er en zijn moeder mee terugrijden naar Wageningen. Onderweg stopten we in het fochtelooërveen, waar al dagen zich roodpootvalken bevonden. Daar aangekomen zagen we gelijk de vogels en telden er maar liefst 16! De vogels lieten zich in alle kleden schitterend bekijken en het was dus ook echt genieten.
Van Alwin borhem hoorden we toen dat een kwartelkoning en een buidelmees zich dichtbij Zwolle bevonden. Ook hier konden we nog even langsrijden. Toen we op de plek aankwamen, begon er onmiddelijk een kwartelkoning te roepen; en even later nog een andere! Een nieuwe soort voor mij! De buidelmees konden we helaas niet meer vinden, maar goed, die komt nog wel. Later die dag hoorde ik dat de alpenheggenmus de rest van de dag niet meer was gezien, dus het was maar goed dat we 's middags niet alsnog gegaan waren.
Ondanks het extreem warme weer en het niet kunnen bereiken van de alpenheggenmus een leuk weekend vogelen; stand van de jaarlijst: 265!

Geen opmerkingen: