maandag 26 mei 2008

Het loopt weer eens anders

Zaterdagochtend ging ik samen met Mark Lammers (studiegenoot en njn'er) op weg naar Zuid-Limburg. Belangrijkste doel van vandaag was echter het zien van speerwaterjuffers nabij het Brabantse plaatsje Nijnsel. Onderweg hoorde ik dat er een kleine vliegenvanger en een roodkopklauwier waren ontdekt in Zuid-Holland. "Zuid-Limburg gaat het niet worden vandaag", dacht ik gelijk. Maar, de speerwaterjuffers moesten worden gezien! Dus we stapten uit in het plaatsje Best en reden naar het gebied toe. Vrijwel gelijk vonden we een mannetje speerwaterjuffer. Omdat de foto's van dit beest nog niet echt mooi waren en het gebied er sowieso leuk uitzag, besloten we lekker te gaan rondstruinen. Dit leverde goede foto's van speerwaterjuffers en wat andere soorten op en als verrassing een vers uitgeslopen vuurlibel. Ondertussen had René Janssen me al een lift naar de roodkopklauwier en kleine vliegenvanger aangeboden; om half 4 moest ik in Vught zijn. Het plan was om nog even naar de Kampina te gaan, maar dat zat er qua tijd voor mij al niet meer in. Mark heeft zich daar overigens nog goed vermaakt met een flinke bak beekrombouten.
speerwaterjuffer

Ik ging op weg naar Vught en al snel zat ik weer in René's auto, die van een nieuwe uitlaat was voorzien. Hij reed weer perfect en met haastige spoed knalden we naar Bleskensgraaf, alwaar we na wat gedoe met het vinden van het juiste paadje bij de plek van de roodkopklauwier aankwamen. Deze liet zich op dat moment nog even niet zien, maar na een kwartier zat hij opeens op het hek, alwaar hij zich korte tijd goed liet zien. Daarna verdween hij weer. Dit was ook voor ons het teken om te verdwijnen
Wederom met spoed op naar de maasvlakte. Onderweg over één of andere N-weg zagen we net op tijd een paar politieagenten en kon rené dan ook net op tijd flink op de rem trappen, waarna we slechts iets te hard langs de agenten (die overigens met een paar verdachte mensen bezig waren) reden.
Op de maasvlakte waren geen vogelaars meer aanwezig en even later hoorden we per telefoon dat de kleine vliegenvanger al sinds 2 uur niet meer gehoord was. Jammer...
Op het Oostvoornse meer zwommen 3 prachtige zeekoeten; mijn eerste van het jaar. Daarna hielden we het weer voor gezien en reden we terug naar Vught. Wederom een apart, maar wel erg leuk dagje met roodkopklauwier als nieuwe NL-soort voor mij.

Geen opmerkingen: