dinsdag 27 mei 2008

Meer uilengekte!

Maandagochtend ben ik nog maar net wakker of ik hoor mijn mobiel al trillen...René Janssen sms't: " er zijn gisteren 3 goede soorten ontdekt"... 2 wist ik er: een iberische tjiftjaf (die later ontmaskerd werd als tjiftjaf) en een krekelzanger, maar wat was de derde? Dat sms ik dan ook terug en kort daarop krijg ik weer een smsje: "dwergooruil bij Noordwijk!". Wo! Da's een goede! Ik verzamel snel wat informatie en besluit dan in Amersfoort te blijven in plaats van naar wageningen te gaan. Tim de boer laat snel horen dat hij ook gaat en we maken eerst het plan via almere (waar de krekelzanger en de toen nog iberische tjiftjaf zaten). De iberische tjiftjaf degradeert vervolgens naar tjiftjaf en de krekelzanger wordt niet gemeld.
We besluiten maar rechtstreeks naar de uil te gaan en om 9 uur komen tim en ik samen met jurriën van deijk en ruben vermeer aan op de plek. Het is gezellig druk, zo'n 40 man heeft zich al verzameld. Rond half 10 gaan we het terrein op. Steeds meer mensen komen en rond kwart over 10 staan er ruim 200 mensen voor de hoge bomen. Het is nogal rumoerig, maar opeens beginnen linksvoor in de groep mensen snel verder naar links te lopen. De uil wordt gehoord! En meteen hoor ik 4 keer de prachtige fluittoon van de dwergooruil, wat gaaf!

Omdat we nog thuis willen komen, besluiten we al vrij snel naar de bus te gaan, maar... tim mistte de roepjes net. Gelukkig hadden we toch nog wat tijd en liep tim nog even terug. Springend van blijdschap komt hij terug; de vogel had een aantal keer mooi geroepen. We kunnen hem nog even horen vanaf de weg en dan stappen we de bus in. Missie geslaagd!


Op de terugweg maken we het ons gemakkelijk in de trein; het was een geslaagde avond :)
foto: tim de boer (links vooraan: tim, links achteraan jurriën, rechts achteraan ruben, rechtsvoor... (meestal kijk ik niet zo)

1 opmerking:

Jurriën van Deijk zei

was een leuke twitch, met een leuke afloop.. hehe
leuke foto XD

groeten